Kommunikationsstrategi

Har din institution brug for en ny og skarp strategi for, hvordan institutionen når sine mål og positionerer sig i offentligheden, overfor interessenter og potentielle medarbejdere?

 

Er du træt af ikke at have et strategisk blik på din institutions kommunikation?

 

Skyder I pressemeddelelser ud med spredehagl, når I har et nyt event, åbner en udstilling eller en forestilling uden særligt imponerende resultater?

 

Har I som institution uden for storbyerne svært ved at tiltrække landsdækkende mediers interesse?

 

Savner du som leder overblik over, hvordan du bruger kommunikation som et ledelses- og styringsredskab?

 


Det tilbyder jeg


Jeg tilbyder to pakker, når din institution vil igang med en kommunikationsstrategisk forandring. Den lille model leverer en effektiv begyndelse med indledende samtaler, workshops og en strategisk skitse, mens den store model udvider med ekstra trin, bl.a. en omfattende handlingsplan for implementering. Begge pakker inkluderer evaluering og justeringer for at sikre kontinuerlig succes.

Den lille model

# 1

Indledende samtale med ledelsen om, hvad I ønsker, at jeres kommunikationsindsats skal bidrage med, og hvor lang tid strategien skal dække. Hvilke andre løfter, skal strategien spille sammen med (fundats, resultatkontrakt, længere fondssamarbejder, lokalpolitiske ønsker etc.)


# 2

Workshop med relevante medarbejdere som alle bidrager med drømme, ønsker og refleksioner.


# 3

Udkast til strategi med insights fra workshop og skitse til konkrete indsatsområder og konkrete mål.


# 4

Tre måneder efter lancering af strategien: Evaluering og justeringer.




Den store model

# 1

Indledende samtale med ledelsen om, hvad I ønsker, at jeres kommunikationsindsats skal bidrage med, og hvor lang tid strategien skal dække. Hvilke andre løfter, skal strategien spille sammen med (fundats, resultatkontrakt, længere fondssamarbejder, lokalpolitiske ønsker etc.)


# 2

Workshop med relevante medarbejdere som alle bidrager med drømme, ønsker og refleksioner.


# 3

Opsamlende dokument med insights fra workshop og skitse til konkrete indsatsområder og konkrete mål.


# 4

Møde med ledelse om konkretiseringsbehov efterfølgende skitse (hvilke ressourcer afsættes til implementering, hvordan forankres strategien internt – fra bestyrelse til personale).


# 5

Udkast til færdig strategi med konkret handlingsplan fremsendes ledelsen til kommentar. Herefter endelig tilretning.


# 6

Fælles møde med relevant personale, evt. i workshopformat, så alle får lejlighed til at forstå og fortolke strategien ind i egne arbejdsområder


# 7

Seks måneder efter lancering af strategien: Evaluering og justeringer



Eksempler på, hvordan jeg arbejder

I arbejdet med at lancere museet ENIGMA var en del af grundfortællingen, at vi arbejdede for at skabe et museum, som var nødvendigt for samfundet. 


Anmeldelsen i Altinget viser, at strategien lykkedes og vores vision var synlig for omverdenen og flugtede med vores egne mål.

unsplash